Kasvun tukeminen työssäoppimispaikassani

Päiväkodin henkilöstö on vanhempien tai muiden lähihenkilöiden tukena lapsen kasvatustyössä.
Henkilöstö tuntee päivähoitoa säätelevät lait ja asetukset, sekä oman kunnan päivähoidon palvelurakenteen.

  • keskustele työharjoittelupaikassasi kunnan päivähoitojärjestelyistä ja siitä minkälaista palvelua harjoittelupaikkasi tarjoaa
  • subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa vanhempien oikeutta valita alle kolmevuotiaan lapsen hoitomuoto kotona, kunnallisessa tai yksityisessä päivähoidossa. Kotona hoitavalle vanhemmalle hoitovapaaoikeus mahdollistaa lapsen hoitamisen työsuhteen katkeamatta

SALASSAPITOVELVOLLISUUS

koskee jokaista päivähoidossa työskentelevää. 

Lapsen kanssa voi työskennellä moniammatillinen ryhmä, mutta vain vanhempien suostumuksella lasta koskevia tietoja voidaan siirtää eri toimijoiden välillä.

Vanhemmilla on aina oikeus olla mukana tietoa siirrettäessä.

Lastensuojelulaissa on mainittu ilmoitusvelvollisuus. Lapsen etu on aina ensisijainen ja lastensuojeluilmoituksen voi tehdä salassapitosäännöksien estämättä. Myöskään lapsen vanhemmat eivät voi estää tai kieltää ilmoituksen tekemistä.

  • katso THL:n eli terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta mitä siellä kerrotaan asioista, jotka johtavat lastensuojelutarpeeseen ja ilmoitukseen viranomaisille
          (thl.fi; www.thl.fi/.../lastensuojelun.../lastensuojeluilmoitus...)QA
  • miten ilmoitus tehdään
  • minkälaiset yleiset salassapitovelvollisuuden säännöt ovat harjoittelupaikassasi

VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA 

Asiakirja, jonka pohjana on varhaiskasvatuksen valtakunnalliset linjaukset.
Lyhenne VASU.

Asiakirjan teksti on pohjana kuntien ja kaupunkien omille varhaiskasvatussuunnitelmille.
Lisäksi jokainen päiväkoti tarkentaa yksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelmassa toimintansa periaatteita.
(thl.fi; www.thl.fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/.../vasu-asiakirja)
  1. Yksittäisen päiväkodin Vasu

  • tutustu harjoittelupaikkasi Vasuun vanhemmat/lähihuoltajat voivat vaikuttaa varhaiskasvatussuunnitelman sisältöön
  • voivatko vanhemmat/lähihuoltajatvaikuttaa varhaiskasvatussuunnitelman sisältöön. Voi, esim. jos vanhemmat haluavat, että heidän kaksi vuotias poika oppii käymään potalla ja haluavat pikkuhiljaa jättää vaipat kokonaan pois, niin jos vanhemmat haluavat he voivat sopia vasussa sen, että päiväkodissa myös jätetään vaipat pois. ja se kirjataan ylös.
  • miten vanhempien/ lähihuoltajien kanssa sovittua Vasun toteuttamista seurataan ja arvioidaan

HENKILÖKUNTA

Henkilökunnan myönteinen vuorovaikutus on tärkeä lähtökohta toiminnan suunnittelulle.

Päiväkodin arjen sujuvuus muodostuu suunnitteluajasta ja oman toiminnan arvioinnista.

Palaute työntekijöiden välillä tulisi olla välitöntä ja rakentavaa.

  • miten henkilöstön erityistaitoja ja -osaamista hyödynnetään toiminnassa
  • minkälaisia vastuualueita henkilökunnalla on ja näkyvätkö ne selkeänä työtehtävien jakamisena
  • miten henkilökunta hoitaa yhteistä hyvinvointiaan
  • miten ristiriitatilanteita puretaan

Käy työturvallisuuskeskuksen sivuilla tutkimassa vuorovaikutuksen ja palautteen merkitystä sekä ohjeita ristiriitojen käsittelyyn   (www.ttk.fi/index.phtml?s=134) 



PERUSHOITOTILANNE

Päiväkodeissa on laadittu hoidollisia, kasvatuksellisia ja opetuksellisia tavoitteita perushoitotilanteille.

Tavoitteiden tulisi näkyä arjen toiminnoissa.

  • miten turvallisuuteen liittyvät asiat toteutuvat päivän ohjelman suunnittelussa
  • miten lapsen pysyvät ihmissuhteet (hyvinvoinnista ensisijaisesti vastaava työntekijä) on hoitoympäristössä huomioitu
  • mitkä toimenpiteet mahdollistavat perushoitotilanteiden rauhallisuuden ja kiireettömyyden
  • miten lasten ohjaaminen itsenäiseen toimintaan toteutuu lasten ohjaaminen itsenäiseen toimintaan. lasta piristetään ja innostetaan esim. syömään itse.
  • miten aikuinen kohtaa lapsen aamulla ja päivähoidon päättyessä aikuinen tervehtii lasta ja kysyy kuulumiset, saattaa kertoa jotain päivän toiminnasta. Kun lasta haetaan, aikuinen tervehtii ja kertoo vanhemmille miten on päivä sujunut.

Päivittäinen myönteinen palaute on tärkeää ja onnistumisiin tulee kiinnittää huomiota.
  • onko tämä tavoite selkeä arjen hoitotilanteissa harjoittelupaikassasi
  • onko aikuisilla riittävästi aikaa kuunnella lasta keskittyneesti, vastata kysymyksiin, pyyntöihin ja tunnetiloihin

Vanhempien/ lähihuoltajien ilmaisema uskonnollinen tai muu vakaumus tulee ottaa huomioon lapsen hoidossa ja kasvatuksessa.
  • miten harjoittelupaikkasi huomioi kulttuuriset ja elämänkatsomukselliset tarpeet

Tutustu Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla olevaan tietoon kiusaamisen ehkäisemisestä
(mll.fi > Kouluille ja kasvattajille > Kiusaamisen ehkäiseminen)
  • miten harjoittelupaikkasi ehkäisee kiusaamista
  • päiväkodin toimintasuunnitelma kiusaamistilanteissa

RUOKAILU

Ruokailusta tulee luoda myönteinen yhdessäolon tilanne, johon ei liity pakkoja tai rangaistuksia.

Hyviin tapoihin ohjaaminen ja toisten huomioiminen kuuluu ruokakulttuuriin.
  • miten etnisiä tai erityisruokavalioita huomioidaan harjoittelupaikassasi
  • minkälainen todistus edellytetään erityisruokavalion toteuttamiseksi

Mieti ruokailuhetken muita järjestelyjä
  • ruokatilan valmistelu jos pöydät on likaisia niin ne pestään ja siivotaan lelut ruokatilasta
  • ruokahygienia
  • ruuan jakaminen yksi hoitajista jakaa ruuot
  • ruokahetken säännöt ruokahetken sääntöihin kuuluu ruokarauha, ei leikitä ruuolla
  • ruokailun lopetus ja muihin toimintoihin siirtyminen lapset siirtyvät käsienpesulle

ULKOILU

Päivähoidossa ulkoilu on osa perushoidon ohjelmaa.

Liikkumalla lapsen tietoisuus omasta kehosta ja sen hallinnasta vahvistuu. 
  • minkälainen ulkovalvonnan suunnitelma on harjoittelupaikassasi ulkovalvonta suunnitelma. Piha on jaettu kolmeen osaan ja on yksi hoitaja per osa
  • miten lasta opastetaan luonnon vaalimiseen ja siitä nauttimiseen
  • miten motorisia taitoja autetaan kehittymään ulkoilutilanteissa ulkoilutilanteissa motorisia taitoja autetaan kehittymään esim. kun lapset leikkivät hiekkalaatikolla 

LEPO

Riittävä lepo ja mahdollisuus rauhoittumiseen auttavat lasta jaksamaan päivähoidossa.
  • miten lepohetkessä lapselle osoitetaan läheisyyttä ja hellyyttä mennään lapsen viereen istumaan ja voi silittää selkaa, toisille riittää se et pistää käden selän päälle
  • onko unilelujen käyttö sallittu ja millä muilla tavoilla rauhoittumishetkeä edistetään unileluja saa ottaa mukaan 
  • luetaanko kirjallisuutta ja onko se sisällöltään tunne-elämää rikastuttavaa
  • käytetäänkö musiikkia levon aikana levon aikana käytetään musiikkia ja satuja
  • kuinka pitkä on valvovien lasten lepohetki
  • miten eri ikäryhmät on jaettu lepotiloihin

PUKEUTUMINEN

Pukeutumisessa harjoitellaan itsenäistä selviytymistä.

Aikuisella on mahdollisuus pukeutumistilanteissa antaa lapselle huomiota, syliä ja hellyyttä.
  • onko lapsella riittävästi aikaa selviytyä tuettuna ja kannustettuna pukeutumistilanteesta olen huomannut, että pukeutumistilanteissa on usein kiireen tuntua
  • miten säänmukaiseen pukeutumiseen ohjataan
  • miten lapsen kykyä huolehtia itsenäisesti vaatteistaan on helpotettu (korit, naulakot yms.) jokaisella on oma naulakko
  • miten motorisia taitoja voidaan harjoitella pukeutumisen yhteydessä motorisia taitoja voidaan harjoitella pukeutumisen yhteydessä esim. nappien kiinnittämisessä ja vetoketjun kiinnittämisessä
  • minkälainen ohjeistus on annettu vanhemmille lapsen vaatetuksesta hoitopäivän ajaksi (varavaatteet, lepohetken vaatetus, vuodenaikoja noudattava vaatetus) 

TAIDE JA LUOVUUS

Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen on tärkeää. 

Kauneuden aistimukset syntyvät katselemisen, kuuntelemisen ja tuntemisen kautta.
  • minkälaisia esteettisen kokemisen mahdollisuuksia lapsilla harjoittelupaikassasi on
  • miten lapset itse saavat toteuttaa luovan ilmaisun taitojaan hoitopaikan yhtenä pedagogisena menetelmänä on rauhallinen ja hiljainen toiminta ympäristö. Luovaa toimintaa järjestetään kerran viikossa muskarina


LÄÄKEHOITO JA HYGIENIA

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on laatinut valtakunnallisen oppaan lääkehoidon toteuttamisesta julkisissa ja yksityisissä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä.

Hygieniasta huolehtiminen on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta.

  • kuka harjoittelupaikassasi vastaa lääkehuollon toteuttamisesta
  • oletko tutustunut ensiapu- ja pelastussuunnitelmaan

Päivähoidon allergiaohjeiden tulisi perustua kansalliseen allergiaohjelmaan (www.allergia.com)
  • tutustu ohjeisiin ja mieti harjoittelupaikkasi allergiajärjestelyjä

STM on julkaissut oppaan infektioriskien vähentämisestä päivähoidossa
(www.stm.fi > julkari.fi, ladattavissa myös thl.fi -sivustolta)
  • mieti miten infektioriskiä torjutaan harjoittelupaikassasi
                 - pestäänkö lasten hampaita, miten se toteutetaan? päiväkodissa lapset ottavat yhden xylitol pastillin ruokailun ja välipalan jälkeen
                 - rajoitetaanko tutin käyttöä päivähoidossa? tutin käytöstä puhutaan vanhempien kanssa kun käydään vasu keskustelu
                 - pestäänkö leluja usein? leluja pestään kerran viikossa. yleensä se tapahtuu perjantaisin
                 - miten lapsia opetetaan toimimaan yskiessä ja aivastaessa? lasta opetetaan pistämään kädet tai paperia suun eteen ja yskiä tai aivastaa siihen, sen jälkeen  lapsen pitää pestä kädet
                 - millainen käsihygienian toimintajärjestys on wc-käynnillä? lapsi pesee kädet ja sen jälkeen kuivaa kädet omalla pyyhellä. Jokaisella lapsella on oma käsipyyhe, samoin kaikilla aikuisilla
                 - ovatko käsipyyhkeet kertakäyttöisiä, vaihdetaanko kankaisia usein? käsipyyhet ja kaikki päiväkodin rätit ja muut liinat otetaan perjantaina ja pestään ne viikonlopun aikana
                 - käytetäänkö käsihuuhdetta tai suojakäsineitä ja missä tilanteissa? käytetään suojakäsineitä kun siivotaan vessat
                 - vaihdetaanko vaipat tietyssä paikassa, joka puhdistetaan jokaisen käyttökerran jälkeen? vaipat vaihdetaan vessassa
                 - jääkö henkilökunta herkästi pois töistä infektion ensioireiden ilmaannuttua? Ei, koska siellä ei ole riittävästi henkiläkuntaa niin on hankalaa jäädä pois töistä
                 - ohjeistetaanko henkilökuntaa ja lapsia kynsienhuollossa? henkilökuntaa ja lapsia ohjeistetaan kynsienhuollossa
                 - miten tiloja puhdistetaan päivittäin? tiloja puhdistetaan päivittäin. imuroidaan lattiat, rätillä pestään pöydät ja vessat siivotaan
                 - miten lepotilat huolletaan ja puhdistetaan? lepotilat imuroidaan päivittäin. Pesevät seinät jos on tarve
                 - miten ruokapalvelualan omavalvontaohjeet toteutuvat?
                 - kuinka monta aikuista jakaa ruokaa? yksi aikuinen jakaa ruokaa
                 - miten ruokaylijäämä varastoidaan (muualta kuljetettua ruokaa ei saa varastoida)? ruokaylijäämä säilytetään päiväkodin jääkaapissa                                                                                                                                                                                      

Varhaiskasvatuksen työntekijöille on myös Lapsi ja vanhempien alkoholin käyttö -opas, joka rohkaisee puuttumaan asioihin keskustelujen ja yhteistyön merkeissä 
(www.lasinenlapsuus.fi)
  • keskustele harjoittelupaikassasi niistä käytännöistä, millä lapsen kasvua ja hoitoa turvataan alkoholille altistuneessa ympäristössä

TUETTU VARHAISKASVATUS

Erityislapsi tarvitsee erityistä hoitoa ja kasvatusta. 

Päivähoidon kuntouttavat menetelmät ovat yleisesti ajatellen kehitystä tukevia, hyödyllisiä toimintamalleja kaikille lapsille.

Jos lapsi kuitenkin tarvitsee runsaasti erityistukea kehitykselleen, voidaan lapselle järjestää paikka erityispäiväkodista.

Integroiduissa päiväkotiryhmissä lapset oppivat suvaitsevaisuutta ja arjessa pärjäämistä.
  • selvitä itsellesi käsitteet integraatio ja inkluusio
  • onko harjoittelupaikassasi erityislapsia On

HARJOITTELUPAIKKASI

Pohdi työharjoittelupaikkasi ominaispiirteitä ja kasvatuksen erityisosaamista. 
Perustuuko toiminta jollekin metodille tai pedagogialle. 
Miten olet vahvistunut ammattiosaajana harjoittelusi aikana.

Kommentit